Klik hier voor printversie van de keuzelijst Muziek.
Het aantal 'muzieknootjes' duidt op het niveau van de luisterwijzer.
Goethes Faust als inspiratie voor componisten
Diverse componisten
Z22-06
Gecomponeerd in de 19e en 20e eeuw. Ca. 60 min.
Iedereen heeft wel eens van Faust van Goethe gehoord. Misschien staat het boek wel (niet helemaal uitgelezen?) bij u in de boekenkast. Goethe heeft zijn verhaal gebaseerd op al lang bestaande volksverhalen. In de loop der eeuwen zijn veel kunstenaars, waaronder componisten, geïnspireerd geraakt door het Faust-thema. In deze luisterwijzer maakt u kennis met een selectie uit een aantal bekende muziekwerken over dit thema, waaronder opera’s, symfonieën, liederen en oratoria. Hiervan worden delen besproken zodat u een indruk krijgt hoe diverse componisten dit thema voor hun composities hebben gebruikt.
Links genoemd in de luisterwijzer
- Overzicht van werk gebaseerd op Faust
- Gretchen am Spinnrade, Wallis Giunda, mezzosopraan en Peter Dugan, piano
- Gretchen, Nina Hagen
- Faust ouverture, kapelle Dresden o.l.v. Christian Thielemann, Staatskapelle Dresden o.l.v. Christian Thielemann
- La course à l’abîme uit la damnation de Faust ,Orchestre de Paris, o.l.v. Daniel Barenboim (1978)
- Camille Saint-Saëns Danse Macabre, National Philharmonic Orchestra o.l.v Leopold Stokowski
- Im Dom, Symphonieorchester und Chor des Bayenrischen Rundfunks o.l.v. Daniel Harding.
- Don Giovanni Ouverture, Staatskapelle Dresden o.l.v. Hans Vonk
- Openingsscène Amadeus, Amadeus (1984) Milos Froman
- Dies irae van Mozart, o.l.v. Claudio Abbado
- Schubert D126b Szene aus Faust,Janet Baker, mezzo; Dietrich Fischer, bariton; RIAS Kamerkoor; Gerald Moore, piano
- Ah! Je ris de me voir, met Engelse tekst. Mirella Freni
- Kuifje, Bianca Castafiore
- Mahler, Achtste Symfonie deel II. Lucerne Fes. Orchestra o.l.v. Riccardo Chailly.
Aanpassingen in verband met gewijzigde link naar de 8e symfonie van Mahler
Muziek in de Gouden eeuw 1 - Vocale muziek
Diverse componisten
Z22-03
Gecomponeerd in de 17e eeuw. Duurt ca. 60 minuten.
De Gouden eeuw in Nederland kende geen weelderige vorstenhoven waar koninklijke of prinselijke kapellen konden schitteren. Het muziekleven speelde zich toen grotendeels af in de huiselijke kring van de (gegoede) burgerij. Men zong en bespeelde allerlei instrumenten, muziek was beschikbaar in tal van liedboekjes. Deze vormden een soort lichte muziek ‘avant la lettre’. Naast deze populaire muziek was er in de Republiek natuurlijk ook serieuze muziek: Sweelinck, Huygens en Bredero zijn de bekendste namen. Hun meerstemmige composities deden niet onder voor die van componisten uit andere Europese landen. In deze luisterwijzer vindt u zowel voorbeelden uit de liedboekjes als composities van deze grote Nederlandse componisten uit de zeventiende eeuw.
Links genoemd in de luisterwijzer
2. Wilhelmus op de wijze van Chartres
3. ‘k Heb veel nachten lang gewaeckt
4. Luchtige Maeghden, datmen u vraeghden
Starter's Friesche Lust-hof, moderne uitgave uit 1966
5a. Waer dat men zich al keert of wendt
5b. Het viel een hemels douwe, door het Belgische ensemble Rum
Idem, door Sanne van Gend
5d. Des winters als het regent
5e. Ik ben er de groenelands straatjes
6. J. P. Sweelinck – Louez Dieu tout hautement
7. J. P. Sweelinck – Un jour l’aveugle Amour
8. J. P. Sweelinck – Tu as tout seul, Jan, Jan
9. C. Huygens – Erravi Domine
Audi Coelum uit de Maria Vespers
10. C. Huygens – Graves tesmoins, opname 1
Graves tesmoins, opname 2
11. C. Huygens - Gia ti chiesi un sospir
12. G.A. Bredero – Kon ick eens recht bedwingen
13. G.A. Bredero – Fytje Floris myn speulmeysje
Andreas Scholl over de countertenor
Voorbeeldantwoorden op de vragen in de luisterwijzer
Muziek uit het Italiaanse trecento (1300-1400)
Diverse componisten
Z22-02
Gecomponeerd in de 14e eeuw. Duurt ca. 60 minuten.
De Renaissance begon in Italië al in de veertiende eeuw, in het Italiaans wordt die periode trecento genoemd. Meerstemmigheid was toen volop in ontwikkeling. De wereldlijke muziek in Italië kende een geheel eigen muziekstijl: twee- en driestemmige, expressieve, vaak virtuoze composities van onder anderen Francesco Landini en Johannes Ciconia. De muziek van het trecento is relatief eenvoudig en doorzichtig; de meanderende melodieën roepen een muzikale wereld op die ver weg staat de negentiende- en twintigste-eeuwse muziek die tegenwoordig de hoofdmoot van de klassieke muziek vormen.
Links genoemd in de luisterwijzer
1. Francesco Landini – Ecco la primavera
2. Francesco Landini – Deh, dimmi tu
3. Francesco Landini – Gram piant’agli ochi
4. Jacopo da Bologna – Fenice fu’
5. Giovanni da Cascia – Nel meço a sei paon, door Ensemble Drachma
6. Lorenzo da Firenze – A poste messe
7. Johannes Ciconia – O rosa bella
8. Johannes Ciconia – Una Panthera
Vergelijking muziek uit de 14e eeuw:
- Nederlands: Wi willen van den kerels singhen
- Duits: Ovans chorus scholarium
- Spaans: Belial vocatur
- Spaans: Imperayritz de la ciutat joyosa
- Frans: Douce Dame Jolie
Minnesänger en Minstrelen, Middeleeuwse liedkunst in Duitsland en de Nederlanden
Diverse componisten
Z22-01
Gecomponeerd 13e tot begin 15e eeuw. Ca. 60 min.
Middeleeuwse liedkunst in Duitsland en de Nederlanden bleef achter bij het muziekleven in bijvoorbeeld Italië en Frankrijk in de middeleeuwen. Bij onze zuiderburen was vanaf de veertiende eeuw meerstemmigheid al heel gewoon, in de noordelijke Nederlanden en in Duitsland zijn composities dan nog hoofdzakelijk éénstemmig. De traditie van de minnezang borduurt voort op de Franse troubadour- en trouvèrezang, muziek die door reizende minstrelen en barden vooral aan de rijke vorstenhoven ten gehore werd gebracht. En dan ontwikkelt de kleurrijke componist Oswald von Wolkenstein aan het begin van de 15e eeuw ook in de Duitstalige gebieden de meerstemmige muziek. Een spannend moment in de muziekgeschiedenis.
Links genoemd in de luisterwijzer
1. Neidhart von Reuental - Mayenzeit one neidt
Mayenzeit one neidt, complete tekst moderne Duitse hertaling
2. Walther von der Vogelweide – Under der linden
3. Walther von der Vogelweide
- Palästinalied, opname 1
- Palästinalied, opname 2
- Palästinalied, opname 3
Jaufre Rudel – Lanquan li jorn
4. Wolfram von Eschenbach – Der morgenblic
5. Oswald von Wolkenstein – Nu huss!
6. Oswald von Wolkenstein – Der mai mit lieber zal
Jacopo da Bologna – Lo lume vostro
Wolkenstein – Der mai mit lieber zal door Andreas Scholl
Andreas Scholl legt uit wat een countertenor is
7. Oswald von Wolkenstein
- Grasselick lif opname 1
- Grasselick lif opname 2
8. Hendrik van Veldeke - Ez sint guotiu niuwe mâre
9. Hertog Jan – Eens meien morgens vroege
10. Anoniem – Egidius waer bestu bleven
Voorbeeldantwoorden op de vragen in de luisterwijzer
Kennismaking met de muziek van Louis Andriessen
Louis Andriessen
Z22-10
Gecomponeerd in de 20e en 21e eeuw. Ca. 70 min.
In 2021 overleed op 82-jarige leeftijd Louis Andriessen, de bekendste Nederlandse componist van onze tijd. Maar kent u hem ook? Wist u dat hij meer dan honderd werken gecomponeerd heeft? Dat hij in Amerika op handen werd gedragen? In 1976 vestigde hij nationaal en internationaal zijn roem met De Staat, een werk in een geheel eigen, nieuwe stijl dat de weg vrijmaakte voor een bredere erkenning van hedendaagse muziek. In deze luisterwijzer maakt u kennis met een aantal van zijn composities, vanaf een van zijn eerste werken tot en met zijn laatste.
Links genoemd in de luisterwijzer
- Sonate voor fluit en piano (1956), uitgevoerd door Piet Reyns, fluit en Ber Joosen, piano. Met partituur (0:11-1:27)
- Séries, voor twee piano’s, part I (1958), uitgevoerd door Cees van Zeeland en Gerard Bouwhuis (1 minuut)
- Registers (1963), pianist onbekend. Notenvoorbeeld 1: 0:00- ca. 0:45, notenvoorbeeld 2: 5:05-5:29
- Terugblik op Aktie Notenkraker door Reinbert de Leeuw en Louis Andriessen 5:35 minuten
- Terugblik Aktie Notenkraker door componist Peter Schat (1:09-3:23)
- Reconstructie: kort gedeelte uit de generale repetitie, gevolgd door een fragment uit een interview met minister Marga Klompé (0:00-1:08)
- Interview met Ramses Shaffy en Yoka Beretty plus beelden repetitie (5 minuten)
- Reconstructie, Part I (eerste minuut)
- Reconstructie, ander fragment, met foto’s ter illustratie. Muziek in Mozart- stijl vanaf 12:00
- Stukje interview met Marga Klompé (1:04 - 1:46)
- Andere Tijden, documentaire opera Reconstructie (29 minuten)
- Steve Reich, Piano Phase voor twee piano’s (1967) met partituur (0:00 – ca. 1:30)
- De Volharding (1972), (0:00-3:00)
- De Staat, Oberlin Contemporary Music Ensemble o.l.v. Timothy Weiss
- De Staat, met partituur. Schönberg ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw
- Charlie Parker, Ornithology (0:00 – 1:30)
- Facing Death (1991), Matangi kwartet (0:00 – ca. 1:30)
- Facing Death (1993), Aurelia Saxofoonkwartet (0:00 – ca. 1:30)
- Y Después, Astrid Seriese en De Volharding
- Fragment uit La Commedia, Jeroen Willems zang, Asko|Schönberg ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw
- Reinbert de Leeuw vertelt over de muziek van Louis Andriessen (12:26 minuten)
- Hendrik Andriessen, Magna res est amor, Elea Bekkers, sopraan, Laurens de Man, orgel (4:16 minuten)
- Mysteriën (2013), Het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Maris Janssons
- May (2020), Capella Amsterdam en het Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Daniel Reuss
Verder kijken/luisteren
- Wij Andriessen, documentaire uit 1992 over de familie Andriessen
- Interview met Louis Andriessen: Het geheim van goede noten (1991 documentaire VPRO)
- Louis Andriessen 75 jaar: Zoeken naar een andere schoonheid
- Interview met Louis Andriessen en Martijn Padding op 4 februari 2020
Requiem
Gabriel Fauré
Z22-05
Gecomponeerd in 1887-1900. Duurt ca. 40 minuten.
Het Requiem van de componist Fauré (1845-1924) is een zeer bekend en geliefd koorwerk. In de jaarlijkse klassieke top-400 van NPO Radio 4 eindigde het in 2021 als vierde!Hoe kan het, dat zo’n droevige dodenmis zo geliefd is? Misschien houden we wel van droevige muziek, maar zeker is ook dat het Requiem van Fauré niet zozeer gericht is op de gruwelen van de Dag des Oordeels, die de overledene en ons allen te wachten staat, maar op vergeving en de hoop op een toekomst in Gods prachtige paradijs.
Links genoemd in de luisterwijzer
- Het Requiem van Faure, uitvoering onder leiding van John Eliot Gardiner (deze versie wordt besproken in de luisterwijzer)
- Het Agnus Dei in Gregoriaanse stijl
- Het Pie Jesu, arrangement voor acht stemmen van Voices8
- Pie Jesu in requiem van Andrew Lloyd Webber
- Pie Jesu in zetting van de Franse componist Lily Boulanger
De requiem-teksten zijn ook op muziek gezet door andere componisten:
U kunt Fauré eigen composities op pianola horen spelen:
Voorbeeldantwoorden op de vragen in de luisterwijzerDiverse composities
Olivier Messiaen
Z22-09
Gecomponeerd tussen 1937 en 1957. Ca. 45 minuten.
Olivier Messiaen is een van de grootste vernieuwers van de twintigste-eeuwse muziek. Vanaf 1930 heeft hij zestig jaar lang een stroom van composities in de wereld gebracht, de ene nog imposanter, ingenieuzer en verrassender dan de andere. In zijn vrije tijd trok hij erop uit om vogels te bestuderen. Hij noteerde hun zang en verwerkte die in zijn composities.Zijn muziek vertelt vrijwel altijd een verhaal, het gaat over de liefde, het geloof en over de zingende vogels. Het is zeer complexe, maar ook heftige, sensuele en soms verstilde muziek. In deze luisterwijzer komen al deze aspecten aan de orde.
Links genoemd in de luisterwijzer
Kranteknipsel met een herinnering aan Messiaens bezoek aan Nederland
‘Vogelmuziek’ van andere componisten:
- Franz Schubert
- Jacob van Eyck
- Bernardo Pasquini
- Georg Friedrich Händel vanaf 4:08
- Maurice Ravel
- Einojuhani Rautavaara
Impressie van de kleuren die Messiaen mogelijk zag bij zijn muziek
Een paar andere zettingen van dezelfde tekst:
- Gregoriaans, middeleeuws
- Palestrina, 2e helft 16e eeuw
- Pergolesi, begin 18e eeuw
- Andriessen, medio 20e eeuw 07.52- 9.52
De pianocyclus Vingt regards sur l’enfant Jésus
Uit de Catalogue d’oiseaux https://youtu.be/zvMdqowIsIo
Uiterlijk en gedrag van de Kortteenleeuwerik
Natuuropnames van de vogels:
De muziek van Erik Satie
Erik Satie
Z22-07
Diverse werken gecomp. 1886 - 1924. Ca. 60 min.
Wie kent niet de prachtige, verstilde Gymnopédies en Gnossiennes voor piano van de Franse componist Erik Satie (1866-1925)? In Parijs verbleef Satie voornamelijk in de cafés-cabarets van Montmartre waar hij zijn geld verdiende met pianospelen. Als componist moest hij niets hebben van de gevestigde compositieregels met als resultaat een heel eigen, unieke muziekstijl. Pianomuziek, cafémuziek, orkestmuziek, toneel- en filmmuziek, het komt allemaal langs in deze luisterwijzer.
Links genoemd in de luisterwijzer
- Reinbert de Leeuw, Le Fils des Étoiles nr 2
- Informatie Dada-beweging
- Seeing Paris: On the Boulevards (1920s)
- Reinbert de Leeuw over Erik Satie
- Gymnopédie nr 1, uitgevoerd door Reinbert de Leeuw
- Gymnopédie nr 1, uitgevoerd door Khatia Buniatishvili
- Gymnopédie nr 1, orkestratie Debussy, uitgevoerd door het Symfonieorkest Vlaanderen o.l.v. Jan Latham-Koenig, (0:00 – 5:05)
- Documentaire Guggenheim Foundation: Erik Satie’s Vexations and the Salon de la Rose+Croix
- Vexations, uitgevoerd door Igor Levit, Vexations (short edition)
- Je te veux, Ghada Ghanem, sopraan, Salvatore Scinaldi, piano, concert op 16 juni 2015 in het Pierre Abu Khater Auditorium te Beirut, Libanon
- Trois morceaux en forme de poire, Alexandre Tharaud en Eric Le Sage, piano quatre-mains
- Embryons desséchés, Scott Holden + inleiding (vanaf 6:30)
- Muzio Clementi, Sonatina in C major, op. 36, no. 1, uitgevoerd door Diane Hidy
- Sonatine bureaucratique, uitgevoerd door Pushkar Carlotto
- Parade, compleet (20 minuten)
- Parade, Enkele korte scènes (2:48)
- Entr’acte (1924, René Clair), hele film (ca 20 minuten)
- Entr’acte, scène met Satie en het kanon
- Trailer film Koyanisqatsi
- Reinbert de Leeuw plays Satie, live 1982
- Ogives nr 1, Jean-Yves Thibaudet (met partituur)
Hoogtepunten uit de opera Arabella
Richard Strauss
Z22-08
Gecomponeerd in 1929 -1932. Duurt ca. 70 minuten.
De Duitse componist Richard Strauss (1864-1949) is vooral bekend vanwege zijn liederen, symfonische gedichten en opera’s. Hij schreef vijftien opera’s waarvan Arabella de tiende is. De Oostenrijkse dichter en schrijver Hugo von Hofmannsthal schreef de tekst. Arabella wordt de laatste grote romantische opera genoemd. Het is een komedie met liefdesverwikkelingen en complicaties, waarin tevens de maatschappij rond 1860 op de hak genomen wordt. Alles loopt goed af, de liefde zegeviert. Strauss was een voortreffelijk orkestrator, die elke door hem gewenste klankkleur kon realiseren. Met Arabella schreef hij toegankelijke, sfeervolle muziek, die mooie zangpartijen bevat en een twee-eenheid met de tekst vormt.
Links genoemd in de luisterwijzer
- Richard Strauss, Morgen opus 27/4, Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Bernard Haitink met sopraan CamillaTilling. De vioolsolo wordt gespeeld door Joris van Rijn. Deze uitvoering was onderdeel van het afscheidsconcert van Bernard Haitink op 15 juni 2019
- Richard Strauss, Arabella opus 79, Wiener Philharmoniker o.l.v. Sir Georg Solti met Gundula Janowitz als Arabella, Bernd Weikl als Mandryka, Sona Ghazarian als Zdenka/Zdenko, Rene Kollo als Matteo, Hans Kraemmer als graaf Theodor Waldner, Margarita Lilowa als Adelaide Waldner, Edita Gruberova als Fiakermilli en Martha Mödl als de waarzegster
- Het tekstboek van Richard Strauss’ Arabella
- Het duet ‘Aber die Richtige’ uit Richard Strauss’ Arabella in een bewerking voor viool en orkest van Peter von Wienhardt, WDR Sinfonie-orchester o.l.v. Lawrence Foster met Arabella Steinbacher, viool
- Het liefdesduet ‘Und du wirst mein Gebieter sein’ uit Richard Strauss’ Arabella – Orkest van de Metropolitan Opera o.l.v. Christian Thielemann met Kiri te Kanawa en Wolfgang Brendel
- Het liefdesduet ‘Und du wirst mein Gebieter sein’ uit Richard Strauss’ Arabella, Orkest van de Beierse Staatsopera o.l.v. Joseph Keilberth met Lisa della Casa en Dietrich Fischer Dieskau
- Het liefdesduet ‘Und du wirst mein Gebieter sein’ uit Richard Strauss’ Arabella – Orkest van de Weense Staatsopera o.l.v. Clemens Krauss met Viorica Ursuleac en Alfred Jerger
- Voorspel tot de derde akte van Richard Strauss’ Arabella, The London Philharmonic o.l.v. Bernard Haitink (Glyndebourne Festival)
- Richard Strauss Conducting. Een kort fragment waarin Strauss een gedeelte uit zijn eigen symfonisch gedicht Till Eulenspiegel dirigeert met de Wiener Philharmoniker
- Documentaire Richard Strauss und seine Heldinnen
Vierde symfonie
Pjotr Ilyitch Tsjaikovski
Z22-04
Gecomponeerd in 1877/1878. Duurt ca. 50 minuten.
Tsjaikovski schreef de Vierde symfonie tijdens een zeer turbulente periode in zijn leven. Volgens sommige critici is dat te horen in zijn muziek. Maar is dat ook zo? Daar wordt in deze luisterwijzer aandacht aan besteed. En wel in relatie met wat Tsjaikovski zelf over deze symfonie heeft geschreven. Hoe dacht hij er zelf over? Hoe betrouwbaar is dit? Deze luisterwijzer bespreekt de muziek van deze zeer populaire symfonie en vergelijkt de mening van de componist met die van een twintigste-eeuwse musicologe. Wat zal uw mening zijn? Een discussie waard!
Links genoemd in de luisterwijzer
- Carmen, Bizet. Metropolitan Opera Orkest o.l.v. James Levine
- Polonaise Chopin op. 40 no 1 in A majeur, Anastasia Huppman, piano
- Polonaise in Jevgeni Onegin, P.Tchaikovsky. Berliner Philharmoniker o.l.v. Claudio Abbado
- Arabische dans in de Notenkraker. Royal Philharmonic Orchestra o.l.v.Don Jackson
- Russisch volksliedje In de wei stond een kleine berk
- Symfonie nr 4 in f-mineur. Oslo Philharmonic o.l.v. Vasily Petrenko